
Základná škola Skýcov získala učebňu Lego dacta vďaka Mgr. Jozefovi
Zvolenskému, ktorý sa v roku 1997 zúčastnil a uspešne
absolvoval školenie Lego dacta. Celá zozstava obsahuje :
6
ks Lego dacta 9702
6
ks programovateľných ovládačov
1
ks Lego dacta 6096
Využívanie učebne
Stavebnica
Lego sa stala neodmysliteľnou súčasťou pri vyučovaní technickej výchovy
na II. stupni na našej základnej školy. Žiaci podľa
vopred zadaných úloh skladajú modely, prípadne časti modelov, učia sa
programovať, ovládať modely pomocou
5.ročník – jednoduché stroje
konštrukcia
kladky, páky, kladkostroj
práca
v skupinách a prezentácia vlastných modelov
6.ročník – konštrukcia bicykla
z presne
stanoveného počtu kociek zostrojiť prevod , tak by sa otáčal čo najrýchlejšie
z presne
stanoveného počtu kociek zostrojiť prevod , tak by sa otáčal čo
najpomalšie
porovnávanie
rôznych prevodov na ozuby, remeň, reťaz, slimák
7. –9. ročník
v 7.-9.
ročníku pracujú žiaci na vlastných projektoch.
Na
ukážku ponúkam niektoré zaujímavé úlohy :
model
lanovky (pomôcka špagát)
model
dvojramenného mosta, tak aby sa ramená zdvíhali súčasne
model
zubárskeho kresla J)
model
gramofónu (použi starú platňu a ihlu)
model
majáku aby sa svetlo na majáku otáčalo v stanovených intervaloch

model
autíčka , ktoré sa dá ovládať
naprogramuj
autíčko tak, aby nakreslilo jedným ťahom domček
naprogramuj
autíčko tak, aby nakreslilo jedným ťahom hviezdu
Práca
s Lego dacta podnecuje :
Aktivitu a tvorivosť
Riešenie problémových úloh
Rozvoj koordinačných zručností
Rozhodnosť a samostatnosť v myslení
Hľadanie optimálneho riešenia problému
Obhajobu vlastného projektu
Prácu v skupine
O
pridelenie RoboLab-u mohla požiadať každá škola , ktorá je zapojená
do projektu Infovek. Pri výbere sa zohľadňovali doterajšie skúsenosti
so stavebnicou LEGO na škole, preukázanie certifikátu z minulých školení
a vôbec aktivity školy v projekte Infovek v minulosti. O
stavebnicu LEGO RoboLab žiadalo 99 základných škôl a gymnázií.
Naša škola bola medzi 24 vybranými školami na 11 mieste. Učebňu
sme získali v novembri 2002. Stavebnica
RoboLab obsahuje :
4 rozsiahle stavebnice doplené motorčekmi
senzory : - svetelné
- tlakové
otáčkomery
rcx kocky
"veže" na komunikáciu medzi počítačom a mikropočítačom
softver
metodický materiál
diaľkové ovládače
Príprava
učiteľa sa realizuje v troch etapách :
1.
časť Zvládnutie počítačového a mikropočítačového
riadenia modelov a komunikáciu mikropočítač
- počítač 2.časť
Vďaka ďalšiemu softveru sa stavebnicové senzori menia na meracie prístroje
a namerané údaje sa ďalej spracovávajú rôznym spôsobom.Získané výsledky
je možné priamo prezentovať, alebo publikovať 3.časť
V tejto etape sa učí pomocou senzorov zbierať dáta z rozličných
prostredí a potom ich vyhodnocovať a reprezentovať.
|